Friday, December 12, 2014

Turun 15kg dalam setahun



Alhamdulillah... azam serta usaha dari tahun lepas untuk mengurangkan berat badan akhirnya tercapai jugak walaupun pencapaian penurunan tu takdela besar mana.. masih memerlukan usaha dan tenaga lagi untuk mencapai BMI yang sihat. 

Masih merujuk cara pemakanan masa post aku yang dulu tu pasal turun 10kg dalam 5 bulan.

Akhirnya selepas setahun (cepat betul masa berlalu..), aku berjaya turunkan berat badan sebanyak 15kg!! Dah tentu dalam setahun ni ada turun naik gak.. Maklumla, kejap jaga makan, kejap melantak tak ingat dunia.. tapi yang pastinya dalam setahun ni aku dah KURANG sangat-sangat minum air manis! Banyakkan minum air kosong sekurang-kurangya 2L dalam satu hari (sepatutnya 3L.. tapi kadang-kadang memang dah tak mampu nak telan).

Berat badan sekarang masih lagi dalam kategori OB**E (eleh.. malu lak nak tulis kan..). Tapi InsyaAllah aku masih perlu turunkan lagi 12kg untuk capai BMI sihat.

Nak turunkan berat masa tengah sangat-sangat gemuk dulu cepat jek dengan hanya minum air kosong, tapi bila dah turun sebanyak 5-6kg, susah plak berat nak turun lagi.. huhu

Aku sekarang 'rajin' gak la wat exercise DUMB BELL. Adela 2-3 video aku download dari Youtube untuk wat sebagai 'rujukan' video. Mula-mula memang rasa memenatkan, tapi lama-lama dah biasa.. sampai ber'otot' la sket kat lengan aku ni.. hahaha.. tulang selangka pon nampak timbul (yela sebelum ni banyak sangat lemak sampai rasa macam bantal je kan... :P) Saiz bahu aku pon dah turun 1 inci (cik Ekin tukang jahit yang ukur bahu aku untuk jahit baju kurung aku yang bagitau). Dalam setahun, saiz pinggang turun 6 cm (2 inci lebih camtu)

Baju-baju kurung lama yang 'memang dah lama' tak pakai sebab alasan tak muat sekarang dah boleh pakai balik.. yahhooooo!!

So, azam tahun 2015 ni plak nak capai BMI sihat!! Maklumla dah nak masuk 3 series... uhuk...

No comments:

Post a Comment