Wednesday, October 13, 2010

Mr. Ace T, Mr. Ace A dan Mr. Toshi ^^


~LAPPY~

Aku start mengenali dunia lappy pada tahun 2004, bemula dengan Mr. Ace. Mr. Ace yang aku maksudkan adalah ini..
 
Acer Travelmate 4200 series
 Specs untuk Mr. Ace T nie memang yang paling biasa sekali yang aku mampu beli; Intel Celeron :: 80GB HDD :: 512MB DDR1 RAM : :17" :: no Webcam :: no wifi :: no Bluetooth :: no OS... Harga lappy nie time tu dalam RM2500.

Lame gak aku gune Mr. Ace T nie sampai awal tahun 2008. Nape aku tak guna dah Mr. Ace T tu?? sebab faktor 'kejelesan' tengok member2 dh tkr/beli lappy baru yg lagi tinggi & canggih specs nyer. So, aku pon jualkan Mr. Ace T tu kat sorg member dgn harga RM950. OK la tu kn? xde rosak pon, just battery xtahan lame dh, 30min dah mampos... hahahaha..
 
Then, dengan fulus tu aku tambah sket lagi fulusss dengan membeli lappy baru.. iaitu Mr. Ace A lak... konon specs 'OK' la gak dari yang lame tu..


Acer Aspire 2420





Specs Mr. Ace A yang aku beli time nie updated lagi la dari yang 1st, tapi xhebat mane pon (sbb faktor kewangan lagi..); AMD :: 120GB HDD :: 1GB DDR2 RAM :: 14" :: Webcam :: Wifi :: no built-in Bluetooth : no OS. Harga lappy?? RM2200.. Harga bertambah murah, specs makin meningkat dengan peredaran tahun~~

Tapi....cukup2 2 tahun aku gune, Mr. Ace A ni wat hal.. Hal ape?? Hal yang wat aku rase nak campak Mr. Ace A tu dari tingkat 10!! Tiba2 lak tengah aku syok layan movie kt lappy, dier OFF sendiri. takleh nak ON balik. Lepas agak berkali2 gak la aku try ON, akhirnyer leh ON (itupun lepas sebulan aku abaikan dier). Adela dalam seminggu kot aku dapat gune. Dier mati lagi.. setelah dibuat permeriksaan oleh 'pakar2' IT kat kedai2 komputer, mengatakan Motherboard (MB) Mr. Ace A dh rosak. 

Cadangan penyelesaian?? Beli MB baru?? tak~~~ dari korang beli MB baru, baik gi beli lappy baru!! (kate pakar2 IT tu sumela). So, aku yg malas nak hantar2 repair @ beli MB baru nie, just tunggu papa dapat duit KWSP dier (sbb papa kate nanti dier belikan lappy baru~yeay!!)

Walaupon bercita2 beli lappy baru time tu, rasa sayang sangat kat Mr. Ace A lame sebab ade banyak harta karun kat dalam hardisk. Segala movies, dramas, manga, lagu2... penat wohh aku ngumpul dari zaman diploma dulu.. then aku wat keputusan dengan 'membedah' Mr. Ace A tu untuk keluarkan hardisk. Aku beli hardisk cover untuk jadikan dier sebagai external hardisk. Ke'happy'an aku sekejap jek, sebab tiba2 hardisk aku tu xleh nak detect lagi dlm PC or lappy mane2. Sempat gak la aku mengeluarkan 1 album lagu dari situ. Yang lain?? terkubur...

Akhirnyer bulan lepas, papa dapat keluarkan KWSP dier lepas 3 hari birthday papa yang ke-55. Hari tu gak aku trus membeli lappy baru, dan kali nie aku beli Mr. Toshi. Saje nak ubah citarasa.. Asik2 Mr. Ace je kn~~

Toshiba Satellite L645 (Metallic Grey)

Specs...
Finally.. Intel Core i3 :: 320GB HDD :: 2GB DDR3 RAM :: 14" :: Webcam :: Wifi :: Built-in Bluetooth :: pre-installed Windows 7 OS. Harga Mr. Toshi?? RM 2150.

How is it?? erm.. takat nie ok lagi la.. xde nak wat hal. kalu ade wat hal? aku gak sakit ati~~

So, cmner ngan Mr. Ace A tu lak? technician SK Dusun Tua kate nak beli. So aku jual dgn harga RM50. Yela, org tu leh godek2 Mr. Ace A tkr segala isi perut dier then dier jual dgn hrga lg tgi.. ok la tu kn?? tp sempat aku mintak dier kuarkan segala harta karun dalam hardisk tu. Agak2 dier leh wat??? LEH~~ dier dah kuarkan dgn gune software pe ntah... so adela dlm 66GB data kesayangan aku dalam hardisk tu yg dapat aku tengok balik.... BEST!!

So, sekarang...aku perlu menjaga Mr. Toshi agar xjadi macam Mr. Ace A.. tapi panjang umur macam Mr. Ace T~~ hehehehe



1 comment: